Racerapporter

Rookie 1000, Knutstorp 25/5 2013

Jag vaknade tidigt på morgonen och konstaterade att det hade regnat större delen av natten. Det var bara att bege sig ut till hojen och göra den redo för morgonträning på blött underlag. Tyvärr så torkade det upp och när det var dags för träning vad banan halvblöt så vi beslöt att stå över träningen för att inte bränna upp regndäcken i onödan.

Då var det i stället dags för kval. Banan var nu helt torr bortsätt från några fuktiga fläckar på rakan. Jag gav mig ut och konstaterade ganska snabbt att bakfjädingen inte var helt rätt inställd för rådande underlag. Trots försök att pressa fram några snabba varv slutade jag ända nere på 12e plats nästan 5 sekunder övar tiderna jag normalt sätt kör.

Efter några finjusteringar på bakdämparen och ett nytt bakdäck var det dags för första racet. Jag kom inte alls iväg i starten och gick in i första kurvan som 18e man av 22 startande. Hojen kändes bättre men det sista greppet bak saknades fortfarande. Jag lyckades i alla fall klättra ett par platser och slutade på en 16e plats.

Det blev ytterligare några finjusteringar på bakdämparen innan jag begav mig ut på det andra racet. Denna gång fick jag en betydligt bättre start och var hyfsat med in i första kurvan. Det blev en hårt fight om placeringarna. Det kändes bättre ju längre racet varade jag till slut var jag uppe på 11e plats med ett par varv kvar. Jag kom snabbt ikapp 10an och gjorde nästan ett desperat omkörningsförsök i slutet av sista varvet, och det lyckades. Jag slutade alltså på 10e plats och hojen kändes riktigt bra. Dock så har jag fortfarande ett par sekunder kvar ner till mina normala varvtider men det kommer bara jag får lite mer tid i sadeln.

Till slut vill jag bara tacka Joakim och Mattias från Spoonvalley Racing för all hjälp och support.

Ring Knutstorp 2/6 2012 (Rookie 1000)

Då var årets racepremiär avklarad.
Det började med 2 dagars test med fokus på iställnign av tractioncontrolen. Hojen funkade bättre allt eftersom men den där riktiga farten infann sig inte. Jag var nästan 2 sekunder för långsam men eftersom jag brukar kunna plocka fram lite extra till race så skulle det nog lösa sig.

Då var det raceday och prognosen hade sagt att det skulle regna hela dagen, men när jag vaknade på morgonen så var det halvklart och helt torrt.
Första passet var det träning och jag kom snabbt upp i tempo även om dom sista sekunderna fortfarande fattades men jag var trots det bra med i resultatet.
Till kvalet så hängde regnet i luften men det var fortfarande torrt så det gällde att sätta några snabba varv direkt innan banan blev för blöt. Tyvärr så tänkte dom flesta lika dant och eftersom dom hade slagit ihop rookie 600 och rookie 1000 på kval och träning så blev det ganske trångt på banan. Jag fick trots allt ett par fria varv men lyckades inte pricka in det perfekt och gjorde några små missar vilket resulterade i en fjärde tid. Efter lite mer än halva kvalet var avklart så kom regnet och det var bara att köra in i depån igen.
Regnet kom och gick men banan var i alla fall tillräckligt blöt för regndäck när vi skulle starta racet.
Taktiken var klar, eftersom jag vet att jag brukar vara väldigt snabb på Knutstorp i regn så tänkte jag rycka i starten och sen försöka bevaka lednignen.
Starten gick och jag kom iväg dåligt och blev passerad av ett par förare men lyckades bromsa mig upp på en tredjeplats in i första kurvan. Jag kännde direkt att jag hade mycket bättre fart än dom andra och efter ett par kurvor klämmde jag mig upp på andra plats och var direkt uppe i bakhjulet på Petter som låg etta. Han lämnade en liten lucka i sista vänserkurvan och jag högg direkt. Ut som etta på rakan och jag fick direkt en ganska stor lucka. Nu jäklar gör jag rycket tänkte jag. Sagt och gjort, jag drog upp ett högt tempo och kännde att jag hade det hela som i en liten ask. Men tyvärr så gick det lite för fort. I slutet av andra varvet släppte det fram in e sista vänstern och krashen var ett faktum.

Det var knappt med tid till andra racet och vi beslöt att det inte var lönt att försöka få ihop hojen på den korta tiden.

Jag är trots att nöjd med att jag fortfarande har tempot i blötan även om turen inte var på min sida denna gången.

Knutstorp 19-20/8 2011

Succéhelg på Ring Knutstorp

Då var final tävlingen i Nordic BoTT avslutad och vilken succé det blev.

Fredagen började med ett träningspass på en upptorkande bana. Jag ville inte riskera att bränna upp mina däck, därför körde jag bara några få varv för att skrubba in dom nya regndäcken och mjuka upp kroppen.

Vädret var lite växlande precis som vanligt och det var länge lite osäkert om det skulle torka upp eller inte, men det kom till slut tillräckligt med regn för att regndäcken skulle fungera.

Jag gav mig ut på kvalet och kände direkt att jag hade bra tempo. Men det tog inte lång tid innan dom andra förarna började vurpa en efter en och jag började bli lite orolig för om det var olja på banan, vilket det senare visade sig att det var. När det till slut var grönflagg runt hela banan var det endast några få minuter kvar på kvalet och det var dags att börja pressa för att få en bra kvaltid. Det sista varvet körde jag på 1.12,943 vilket var mer än en sekund bättre än mitt personbästa i regn. Det räckte till en 3e plats endast en tiondel bakom Christer Miinin.

Dags för första racet som även det gick i regn. Jag var bra med i starten men tappade efter några varv kontakten med ledarklungan. På varv 6 kom safety car ut och jag återfick kontakten. Jag kunde hänga med tättrion ganska bra och drog även ifrån bakomvarande men någon sekund, jag låg nu 1a i rookieklassen. Men så skickades safety car ut igen och jag hade oturen att fastna bakom en varvad förare. När det blev race igen hade jag tappat tempot och det tog inte mer än några få varv innan Petter Berger kunde gå om mig och sen hade jag inte fart nog att göra en omkörning innan målflagg. Jag slutade 5a totalt och 2a i rookieklassen.

Ny dag och ett nytt race, denna gång var det strålande sol och helt andra förutsättningar då många av konkurrenterna är mycket snabba när det är torrt.

Jag startade från 4e startruta och fick en ganska okej start även om jag blev passerad av några förare in i första kurvan. Jag hade en lång fight med både Magnus ”Brazze” Sjögren och Thomas Leela som varade större delen av racet. Det var länge en kamp mellan mig och Thomas om andraplatsen i rookie tills Lars Olofsson som låg 1a fick tekniska problem och fick bryta. Helt plötsligt låg jag 1a men fick se mig omkörd av Thomas in i kurva 1 samtidigt som jag gick om Brazze. Det blev en hård kamp ända in i mål men Thomas lyckades passera mållinjen endast en sekund före mig. Även detta race slutade jag på en 2a plats i rookie och blev 7a totalt.

Jag är trots allt extremt nöjd med mitt resultat, framförallt andra racet eftersom jag har haft svårt med tempot på torrt efter kraschen på Mantorp tidigare i år.

Nu väntar en lång vinter och då hojen ska få en del uppdateringar, mer om detta kommer senare under hösten.


Filmer från helgens race hittar ni här
Race 1
del 1 http://www.youtube.com/watch?v=8vO0N5yUxRs

del 2 http://www.youtube.com/watch?v=y9bo9vfUCf4
Race 2 del 1 http://www.youtube.com/watch?v=wd2cJzFe5RE
del2 http://www.youtube.com/watch?v=VSXvFiFznls

Årets första pallplats

Falkenberg 23-24/7 2011

Jag åkte upp till Falkenberg med blandade känslor. Jag var glad för att äntligen få köra igen och att motorn verkade fungera. Det som drog ner humöret rejält var beskedet att en vän tillika konkurrent i serien hade kraschat på samma bana en vecka tidigare och var allvarligt skadad.

På fredagen hade vi en hel timmes träning, Det tog inte många varv innan jag var tvungen att köra in i depån och ändra inställningarna på fjädringen då hojen kändes för nervös och nästan okörbar. Jag fick hjälp av Jocke och Mattias från Spoonvalley Racing att snabbt justera chassiet. Jag körde ut på banan igen och kände stor skillnad direkt.
Dags för kval och jag tyckte att det kändes ganska bra men det fattades fortfarande ett par sekunder till mitt personbästa som jag satte förra året.
Då var det race och start från näst sista led. Jag gjorde en halvdålig start men det kvittade då det blev safetycar redan efter första varvet efter en elak vurpa längre fram i fältet. Jag hade kört upp mig några platser i starten och försökte hålla emot dom bakomvarande så länge jag kunde men det gick till slut inte längre. Det blev en 19e plats som jag är allt annat än nöjd med.
Dagen efter körde vi Warm up på morgonen i regn. Precis som i Linköping kändes det väldigt bra i regn och det blev en 6e tid i totalt och jag var 2a bland b-förarena. Det var nära att racehelgen slutade här efter att ha låst upp framhjulet när jag bromsade inför första kurvan men som genom ett mirakel lyckades jag få fäste igen i sekund.
Det såg länge ut att bli blött även på racet men 1,5 timme innan start slutade det regna och banan torkade fort. Molnen var fortfarande mörka och jag hoppades in i det sista på regn men med 15 minuter kvar till start bytte jag ut regndäcken mot slicks.
Åter igen hade jag svårt med tempot på torrt underlag och det gjorde inte saken bättre när jag började se vattendroppar på visiret efter ungefär halva racet. Regnet tilltog och racet avbröts när 2/3 var avklarat. Även denna gången blev resultatet en katastrof med 18e plats.
Även om jag är fruktansvärt missnöjd med min egen prestation så är jag väldigt glad att vi äntligen har hittat problemet med motorn och att den fungerar klockrent.

Nu väntar ett par träningsdagar för att försöka få fjädringen lite bättre och försöka få tillbaka tempot.

Nästa tävling för mig blir hemma racet på Ring Knutstorp den 19-20 augusti och då SKA jag vara snabb!

Sviestad 18-19/6 2011

Det har varit tävling i Linköping som kunde ha slutat betydligt bättre för min den. Skadorna från kraschen på Mantorp kändes fortfarande till viss del, men det värsta var dom mentala sviterna. Jag hade helt tappat förtroendet för både hojen och mig själv. Det syntes även på varvtiderna vilka var långt ifrån där jag brukar/borde ligga. Jag tänkte att jag biter ihop och försöker så gott jag kan så kommer tempot till slut.
Kvalet till Race 1 var katastrof och jag fick starta i sista led. Planen för racet var att försöka få till en bra start och försöka hänga med någon lite längre fram i fältet.
Starten var inte perfekt men helt okej, tyvärr så varade det inte så länge då det efter ett par varv blev för trångt i Topparen när jag skulle kontra efter att ha blivit omkörd en kurva tidigare. För att undvika att köra ihop och kanske krascha valde jag att räta upp hojen och köra ut i gräset och fick efter detta bryta racet.

Dagen efter bjöd på regn hela dagen och hoppet kom tillbaka då jag trivs bra på blött underlag. Det visade sig också på första kvalet då jag fick en 5e plats totalt och var 1a bland b-förarna.
På kval nr 2 kom jag snabbt upp i tempo och det tog inte många varv innan jag började förbättra min egen tid från kval 1. Efter lite mer än halva kvalet körde jag in i depån för att se hur jag låg till och det såg fortfarande mycket bra ut. I tron om att min tid skulle räcka körde jag in och ställde hojen i tältet för att vila upp mig inför racet men när jag sedan gick tillbaka till monitorn för att se tiderna ser jag hur dom andra börjar få upp farten. Det fanns inte tid för ett nytt försök så det var bara att gilla läget. Jag fick till slut en hyfsat acceptabel 9e start tid.
Då var det dags för race igen. Jag gjorde en bra start men sen började hjärnspökena göra sig påminda igen. Jag blev omkörd av en klunga med förare och försökte till en början att hänga med men valde att backa av för att inte sluta ett race till med en krasch. Det blev en 13e plats i racet.


Tyvärr så var det inte skut på bekymmer här. Jag hann inte mer än att komma hem förrän jag konstaterade att topplockspackingarna börjat läcka igen så det var bara att plocka ur motorn och riva den igen.

Mantorp 3-4/6 2011

Då var tävlingshelgen på Mantorp avklarad. Problemen visade sig redan på träningen, bl.a. problem med kopplingen vid nerväxling och en quickshifter som bröt tändningen när den själv ville.

Det blev en del skruvande inför kvalet för att försöka lösa problemen, det blev bättre men med fortsatta problem vid nerväxling. Kvalet gick inte speciellt bra med en tid på 1:28.516 vilket gav mig 17:e startplats.

Dags för race 1 och jag gör en dålig start men hittar ett ganska fritt spår genom första kurvan. Efter första varvet låg jag på 14:e plats. Jag hade en ganska rolig fight med #29 Karl Gustafsson genom större delen av racet och vi bytte plats vid flera tillfällen. Jag lyckades dra ifrån lite under dom sista varven och satte ett nytt personbästa på näst sista varvet med 1:25.893, men i slutet av det sista varvet fick jag i ett friläge vid en nerväxling och innan jag fick i växel igen så var Kalle ända uppe i bakhjulet igen. Jag tog ett defensivt spår in i sista kurvan och trodde att jag skulle kunna hålla han bakom mig över mållinjen, men jag var för ivrig och gasade för tidigt och det kunde bara sluta på ett sätt. Bakdäcket släppte och innan jag han reagera var kraschen redan ett faktum. Det blev en ordentlig highsider och ingen målflagg för min del.

Hojen klarade sig förvånansvärt bra och var hopskruvad redan på kvällen. Jag däremot hade ganska ont efter kraschen men ville göra ett försök att köra racet dagen efter.

Dags för race 2 och jag gav mig ut utan förhoppning om någon vidare placering. Starten blev en katastrof, motorstopp och det tog lång tid innan jag fick igång den igen. Sen var det bara att försöka komma ikapp fältet igen, jag tog tillbaka en placering men smärtorna efter kraschen gjorde att jag hade svårt att röra mig på hojen och det syntes på varvtiderna. Jag tog mig i alla fall i mål, även om det blev på en 25:e plats så är jag ganska nöjd med att jag kunde komma upp på hojen och köra hela distansen.

Nu ska kroppen läka ihop och problemen med hojen ska lösas innan nästa racehelg på Sviestad den 18-19 juni.


Film från race 1 hittar ni här
del 1
http://www.youtube.com/watch?v=UPQjylee_DM
del 2 http://www.youtube.com/watch?v=Qerkjn-toEw

Anderstorp 29/4-1/5 2011

Premiärtävlingen på Anderstorp blev allt annat än lyckd.
Redan efter 3 varv på första passet på torsdagsträningen fick jag gå i depå med värmeproblem.
Efter en hel del meckande för att förbättra kylningen kom jag ut på banan igen, men det blev kortvarigt. Efter endast ett fåtal varv rusade vattentempen igen.
Jag konstaterade ganska snabbt att det var en topplockspackning som hade börjat läcka. Då var tyvärr det enda alternativet att stå över tävlingen.

Nu återstår en hel massa arbete för att få rätt på motorn och kylproblemen till nästa tävling på Mantorp den 3-4 Juni.

Skriv en kommentar: (Klicka här)

123minsida.se
Bokstäver kvar: 160
OK Skickar...
Se alla kommentarer

| Svar

Senaste kommentarer

26.12 | 22:18
Filmer har mottagit 1
17.12 | 18:58
Startsida har mottagit 1
Du gillar den här sidan
Hej!
Prova att göra en egen webbsida precis som jag.
Det är enkelt och du kan prova helt gratis.
ANNONS